Δευτέρα 1 Ιουνίου 2009

Mου γιόμισ' ο ουρανίσκος γλύκα· κι ως τη ματιά σου ξαναβρήκα, όλο μου το αίμα ήταν βοή! K' έσκυψ' απάνω από τ' αμπέλι που εσειόνταν σύφυλλο, το μέλι


Το Πρωτοβρόχι

Σκυμμένοι από το παραθύρι...
Kαι του προσώπου μας οι γύροι
η ίδια μας ήτανε ψυχή.
H συννεφιά, χλωμή σα θειάφι,
θάμπωνε αμπέλι και χωράφι·
ο αγέρας μέσ' από τα δέντρα
με κρύφια βούιζε ταραχή·
η χελιδόνα, με τα στήθη,
γοργή, στη χλόη μπρος-πίσω εχύθη·
κι άξαφνα βρόντησε, και λύθη
κρουνός, χορεύοντα η βροχή!
H σκόνη πήρ' ανάερο δρόμο...
K' εμείς, στων ρουθουνιών τον τρόμο,
στη χωματίλα τη βαριά
τα χείλα ανοίξαμε, σα βρύση
τα σπλάχνα νά μπει να ποτίσει
(όλη είχεν η βροχή ραντίσει
τη διψασμένη μας θωριά,
σαν την ελιά και σαν το φλόμο).
κι ο ένας στ' αλλουνού τον ώμο
ρωτάαμε: "T' είναι πόχει σκίσει
τον αέρα μύρο, όμοιο μελίσσι;
Aπ' τον πευκιά το κουκουνάρι,
ο βάρσαμος ή το θυμάρι,
η αφάνα ή η αλυγαριά;"
Kι άχνισα - τόσα ήταν τα μύρα -
άχνισα κ' έγινα όμοια λύρα,
που χάιδευ' η άσωτη πνοή...
Mου γιόμισ' ο ουρανίσκος γλύκα·
κι ως τη ματιά σου ξαναβρήκα,
όλο μου το αίμα ήταν βοή!...
K' έσκυψ' απάνω από τ' αμπέλι
που εσειόνταν σύφυλλο, το μέλι
και τ' άνθι ακέριο να του πιω·
- βαριά τσαμπιά και οι λογισμοί μου,
βάτοι βαθιοί οι ανασασμοί μου -
κι όπως ανάσαινα, απ' τα μύρα
δε μπόρεια να διαλέξω ποιο!
Mα όλα τα μάζεψα, τα πήρα,
και τά 'πια, ωσάν από τη μοίρα
λύπη απροσδόκητη ή χαρά.
Tά 'πια· κι ως σ' άγγιξα τη ζώνη,
το αίμα μου γίνηκεν αηδόνι,
κι ως τα πολύτρεχα νερά!...

Άγγελος Σικελιανός
(από τον Λυρικό Bίο, Β΄, Ίκαρος 1968)

Πηγή: Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού

10 σχόλια:

ΣΤΡΑΤΗΣ ΠΑΡΕΛΗΣ είπε...

τοσο το αγαπω αυτο το ποιημα, τοσο ειναι ριζωμενο μεσα μου που θαρρώ οτι αρχισα να γραφω ποιηση γιατι διαβασα Σικελιανο και Νερούντα..
πόσο μαγευτικα ξεκλειδωνει την γλώσσα! ποσο απλά!
ενας Ελληνας δημιουργος που θα πρεπει ολοι οσοι θελουν να γραφουν ποιηση να μελετησουν..
χαίρε Μαριάννα!

μαριάννα είπε...

ΣΤΡΑΤΗΣ ΠΑΡΕΛΗΣ

Είναι ίσως σύμπτωση, αλλά κι εγώ αγάπησα την ποίηση από τον Νερούδα και τον Λόρκα.
Το συγκεκριμένο του Σικελιανού, πραγματικά ρέει σαν το πρωτοβρόχι και μια γλύκα φθινοπωρινή κατακλύζει τον αναγνώστη. Θα μπορούσα να πω Στρατή ότι είναι το πιο εύγευστο και μοσχοβολιστό ποίημα που έχω διαβάσει. :)

Σε χαιρετώ! Καλή βδομάδα!

Vicky Papaprodromou είπε...

Δεν ξεκίνησα απ' τον Νερούδα και τον Σικελιανό, παρά από τον Σολωμό και τον Σεφέρη. Μα δεν πειράζει. Όλοι οι τρανοί ποιητές τής υφηλίου μια οικογένεια δεν είναι;

Τι όμορφο, τι γλυκό ποίημα και τι σπουδαίος ποιητής ο Σικελιανός!

μαριάννα είπε...

Δεν έχει σημασία από πού ξεκίνησες, αλλά πού έφτασες! :) Πολύ καλωσόρισες! Δηλώνω θαυμάστρια της δουλειάς σου και των επιλογών σου! Σε παρακολουθώ στο translatum και πραγματικά θεωρώ ότι το ελληνικό δίκτυο, η ποίηση, η Θεσσαλονίκη, οι νέοι και όχι μόνο, σου οφείλουμε πολλά.
Χαίρομαι που σε γνωρίζω Βίκυ και που συμφωνούμε και στον Σικελιανό! :)

Καλησπέρες και καλή βδομάδα!

Vicky Papaprodromou είπε...

Κι εγώ χαίρομαι που σε γνώρισα, Μαριάννα. Όσο για τα καλά σου λόγια, δεν ξέρω τι να πω - ομολογώ ότι προς στιγμήν μ' έφεραν σε αμηχανία και δεν μου συμβαίνει συχνά αυτό. :-)

Σε μια-δυο μέρες το πολύ θα 'χω μια μίνι γιορτή στο ιστολόγιό μου - ουσιαστικά μια γιορτή τής ποίησης στο διαδίκτυο και είσαι από τώρα «καλεσμένη».

Βέβαια, η ουσία τής δουλειάς μου ήταν και θα είναι το Translatum. Και χαίρομαι αφάνταστα που τώρα πια ξέρω ότι έχω έναν άνθρωπο σαν εσένα κοντά μου. :-)

Καλή μας βδομάδα!

μαριάννα είπε...

Να προσθέσω Βίκυ ότι είναι υπέροχη η δουλειά σου και στα εξαιρετικά σου ιστολόγια! Χάθηκα για ώρα... :)

Vicky Papaprodromou είπε...

Α, κι εγώ χάθηκα μες στα κίτρινα φύλλα που ραίνουν τα φθινόπωρα των ποιητών σου. Τείνει να γίνει μια από τις πιο αγαπημένες μου εικόνες αυτή του ιστολογίου σου κι ας μην είναι η αγαπημένη μου εποχή το φθινόπωρο. :-)

μαριάννα είπε...

Έχουμε πολλά να πούμε, είμαι σίγουρη. Και για ποίηση και για φωτογραφίες και για μουσικές!
Ευχαριστώ για την πρόσκληση, την οποία αποδέχομαι με ιδιαίτερη χαρά!
Θα τα πούμε εκεί λοιπόν...
Και να ξέρεις ότι η πραγματικότητα είναι συχνά που δείχνει πολύ, όχι τα λόγια που την εκφράζουν, όταν είναι αληθινά. ;)

Διάττων είπε...

Επειδή έγινε κάποιος λόγος, να πω κι εγώ με τη σειρά μου πως ξεκίνησα απ' τον Καρυωτάκη και τον Λειβαδίτη, που ανήκουν σε διαφορετικές σχολές απ' τον Σικελιανό. Σε καμιά περίπτωση όμως δεν υπάρχει άρνηση για τον τεράστιο αυτό Ποιητή που τιμάς στο δικτυακό σου χώρο. Αν συνέβαινε αυτό θα ήταν κάτι παραπάνω από βλασφημία! Ευθυτενής στη βούληση, Χειμαρώδης, Οραματιστής, Λογοτέχνης Μακράς Πνοής!

Όχι απλά χαίρομαι, αλλά ενθουσιάζομαι όταν βλέπω τέτοιες αναρτήσεις...

Καλό μεσημέρι...

μαριάννα είπε...

Diatton

Σημασία έχει ότι έχουμε ανεπανάληπτους ποιητές και όποια ποίηση και να ήταν η αφετηρία μας, οι επιδράσεις είναι κοινές. Ποιόν να πρωτομνημονεύσουμε και ποιόν να πρωτοαναρτήσουμε.
Πάντως όταν με ρωτούν, κυρίως παιδιά, ποιός είναι ο αγαπημένος μου ποιητής, αδυνατώ ν' απαντήσω.
Τους αγαπώ τόσο πολύ όλους! Μου φαίνεται ιεροσυλία να πω για κάποιους και να μείνουν τόσοι άλλοι απ' έξω. Έτσι απαντάω, όλοι! Απλά κάποια ποιήματα είναι πιο κοντά στον καθένα μας και μιλούν περισσότερο στην ψυχή μας.

Καλησπέρες! Να 'σαι καλά!